Friday 24 January 2020

Manisan Tang Yuan Untuk Menanti Sempena Tahun Baru Cina


Hari ni merupakan Chinese New Year's Eve merupakan malam yang menanti menyambut tahun baru cina , terdapat berbagai hidangan sedap untuk famili dengan menikmati bersama , memang siok dapat himpun bersama dengan famili . Saya di sini ingin memperkenalkan satu sejenis  minuman manis tentang untuk makan ni iaitu " tang yuan " merupakan sejenis minuman manis untuk perayaan orang cina , bagi saya memang sedap dan memang siok dapat menikmati tang yuan ni . Sebenarnya tang yuan mempunyai berbagai jenis rasa inti yang terdapat di dalam ya , lagipun manisan untuk tahun baru cina ni juga memang membawa maksud keharmonian dan keceriaan sentiasa masa . Oleh tu tahun baru cina mesti ada manisan di sretia rumah , saya sendiri pun sangat suka manisan ni dari zaman budak-budak lagi ..... hehe 



Pada masa ni tang yuan ni boleh beli di mana mana juga tempat masa tahun baru cina ni juga , tapi kebanyakan lebih fokus membuat sendiri di rumah ya sebab boleh meletakkan berbagai jenis inti di dalam tang yuan ya . Tentang sup manisan ni menggunakan halia dan memang cukup wangi dengan halia , paling sedap kalau minum dalam keadaan panas ni sebab ia memang dapat merasakan keharuman halia . Paling cukup rasa ialah tu tang yuan dengan gitu lembut sekali , oleh tu memang satu manisan yang cukup baik untuk tahun baru cina ni juga . Tentang membuat ni tang yuan dengan menggunakan tepung nasi pulut dah boleh menghasilkan tang yuan dengan campur berbagai jenis inti . Sebenarnya tang yuan ni kebanyakan " tausa " dan " kacang " tapi ia juga kreatif sendiri dengan campur inti jenis lain . 

Sebenarnya tang yuan ni juga boleh menggunakan sup secara manis ataupun masin , tapi kebanyakan memang menggunakan cara manis sebab haru dikatakan manisan yang sebenarnya . Tang yuan ni juga merupakan sejenis manisan cina kantonis dan memang merupakan manisan utama mereka , ia juga menjadi manisan lewat malam sempena menanti ketibaan tahun baru cina . Paling siok dapat menikmati manisan ni bersama famili di rumah . Oleh tu sebelum saya berhenti blogging di sini , saya di sini ingin mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU CINA untuk semua kawan-kawan yang menyambut perayaan ni termasuk saya sendiri .......





GONG XI FA CAI ..... !!! 

No comments:

Post a Comment

Kanak-Kanak Jadi Mangsa Korban Di Gaza

Hi , saya kembali ke dunia blog ni setelah lama saya berehat di sini , sebenarnya tujuan saya kembali ke sini ialah tentang serangan Israel ...