Tuesday 21 January 2020

Kuih Tahun Baru Cina " Crispy Mixed Nut "

Sempena Tahun Baru Cina ni , saya di sini ingin membawa keadaan suasana yang lebih ceria untuk semua orang , hari ni saya ingin memperkenalkan kuih buatan sendiri sempena perayaan ni juga . Sebenarnya kuih buatan sendiri ni ialah dihasilkan oleh kakak saya sendiri di sini , dia memang seorang " pastries chef " yang boleh dikatakan mempunyai bakat dalam bidang ni juga , saya memang sanjungi bakat dia ni juga . Hari ni juga saya blogging salah satu kuih buatan sendiri sempena perayaan ni juga , nama kuih buatan sendiri ni ialah " crispy mixed nut " , ia memang nampak sedap juga rasanya ni dan memang sesuai untuk perayaan ni , paling suik ialah kalau menonton tv sambil makan-makan ni ya . Tentang kuih ni tak juga rasa terlalu manis dan sesuai untuk orang yang berumur juga menikmatinya , saya sendiri pun dah mencuba dan memang memberi markah penuh . 

Sebenarnya kuih perayaan ni dihasilkan berbagai jenis kacang yang terdapat pada ni , ia memang rangup juga bila masa menggigit ni kuih . Oleh tu memang tak mengecewakan tentang rasa ni juga , banyak pelanggan dia membuat tempahan dengan dia tentang kuih perayaan ni dan jenis yang lain-lain di sana . Kalau ada sesiapa minat mau membuat tempahan kuih lerayape ni dari tempat kakak saya ni boleh memberi komen di bawah blog saya ni juga ya , saya jamin memang tak akan mengecewakan semua orang bila dah mencubanya , pada musim perayaan memang berbaloi untuk mendapatkan kuih ni dengan menikmati 
sama-sama dengan famili di rumah .


Lagipun kebanyakan orang memang suka makan kacang tak kira masa lapang ataupun perayaan , oleh tu saya syorkan kuih ni memang boleh dikatakan menjadi pilihan juga , kuih ni juga nampak kreatif kerana mencampurkan berbagai jenis kacang untuk menghasilkan kuih ni . Mungkin kita jarang jumpa kuih ni di pasaran pada perayaan kerana ia biasanya hanya sendiri yang membuat di rumah , saya sebagai blogger pun tertarik pada kuih ni juga dan memang tak merugikan untuk mencubanya . Oleh tu kalau kamurang ingin mencuba kuih ni boleh membuat tempahan selagi ada stok untuk perayaan ni . Kalau dalam nilaian saya pada kuih ni memang memberi markah penuh juga , kerana kerangupan dan keenakan memang tiada tandingannya .......



No comments:

Post a Comment

Kanak-Kanak Jadi Mangsa Korban Di Gaza

Hi , saya kembali ke dunia blog ni setelah lama saya berehat di sini , sebenarnya tujuan saya kembali ke sini ialah tentang serangan Israel ...