Monday 19 August 2019

New Wong Kok Restaurant @ Luyang

Adakah kamurang minat makan Dim-Sum ? Sebenarnya ni merupakan jenis makanan paling sedap , bagi saya memang banyak ramai orang minat makanan jenis ni juga . Sebenarnya ni ia adalah hidangan untuk sarapan pagi juga , bagi saya dim-sum memang makanan kelas pertama bagi zaman dulu pada di China , ia biasanya hanya terdapat di dalam istana aje dadan merupakan hidangan  untuk maharaja , oleh tu kita merasakan dim-sum hari ni memang boleh dikatakan makanan istana dulu . Hari ni saya memperkenalkan berapa jenis dim-sum di restoran ni , bagi saya restoran cina ni juga merupakan restoran terbaik juga di sini , nama restoran cina ni dulu bernama New Emperor sebelum diambil alih oleh New Wong Kok Restaurant yang berada di lokasi di Luyang , ia juga terdapat cawangan lain di Penampang , tapi saya memperkenalkan dim-sum hari ni yang berada di cawangan Luyang .


Bagi saya menu dim-sum pertama saya ingin memperkenalkan ialah di sini Siew Mai , ia memang makanan paling digemari orang ramai . Dalam siew mai ni berisi daging babi atau udang , bila ia makan memang dapat merasakan kesegaran siew mai ni juga , kelembutan kulitnya pun juga memuaskan hati juga , oleh tu saya memberi markah penuh tentang siew mai ni juga . Oleh tu memang tak rugi untuk mencuba siew mai ni juga , ia memang merupakan lain dari yang lain terdapat di luar sana . Lagipun sebiji siew mai ni juga cukup besar dan memuaskan hati dengan harganya yang berpatutan ni juga . Oleh tu sendiri mencubanya dan juga menilai sendiri tentang dim-sum ni .



Tentang dim-sum yang kedua saya ingin memperkenalkan ialah Har Kow , jenis dim-sum ni mengandungi udang yang terdapat segar dan bila makan di dalam mulut dapat merasakan kesegaran dan kemanisan udang ni juga . Ia merupakan dim-sum kegemaran dan pilihan kedua bagi saya , tentang har kow ni juga memang patut mencuba , kulit har kow ni juga lembut dan nipis . Kalau bagi saya menilai har kow ni juga memang boleh dikatakan terbaik dan rasanya memang tak mengecewakan citarasa pelanggan di sini juga , kalau siapa minat makan seafood boleh mencuba dim-sum ni juga . 

Tentang dim- sum ni juga saya memberi markah penuh juga , so bagi saya memang berbaloi order dim-sum ni juga , bila saya mencuba dim-sum ni , saya seorang pun dapat mengabiskan har har kow ni juga .... Hehe . Oleh tu boleh tau betapa kesedapan tentang har kow ni juga , saya akan memperkenalkan dim-sum seterusnya di sini juga . Tentang dim-sum yang ketiga saya ingin memperkenalkan ialah Shui Jing Mai , dim-sum menu ni lain sikit kerana ia bukan berisi daging atau udang , ia berisi sayuran . 



Bagi saya dim-sum ni berbeza dengan dim-sum yang saya cuba tadi , sebab ia hanya berisi sayuran aje , nama dim-sum ni juga sana unik yang bermaksud " mai kristal " juga . Oleh tu mesti mencuba dan menilai sendiri , dim-sum ni sesuai untuk orang yang vegetarian juga , tentang rasa dim-sum ni juga mempunyai sedikit kuah yang terdapat di dalam dim-sum ni juga . Kalau bagi saya markah tentang dim-sum ni 4 markah , mungkin saya bukan jenis minat makan sayur juga ..... Hehe . Biarpun kamurang boleh mencuba sendiri dim-sum ni juga dan mungkin menjadi pilihan utama kamurang dalam menu ni . 





Seterusnya adalah Wu Kok , jenis dim-sum ni ialah ubi keladi goreng , bila mencuba memang dapat merasakan ubi keladi asli ni , memang tak merugikan mencubanya . Bila merasakannya dim-sum ni juga cukup rangup pada kulit ya , memang sedap juga dim-sum ni dan juga mendapat sambutan pelanggan di sini juga . Apa kelebihan tentang dim-sum juga ni juga ia berisi daging babi dan juga udang , ia pasti lagi menarik tentang dim-sum ni juga . Oleh tu dim-sum ni memang berbeza di luar sana , oleh tu harus mencuba dim-sum juga dan boleh menilaikan sendiri betapa keenakan tentang dim-sum ni juga . Harganya juga berpatutan dengan dim-sum ni juga , oleh tu saya memberi markah penuh juga tentang kesedapan dim-sum ni . 


Akhirnya sekali saya sebagai lifestyle blogger di sini ingin mengatakan restoran cina ni adalah terbaik yang pernah saya cuba ni , mungkin akan datang saya akan mencuba cawangannya yang berada di sana lokasi Penampang . Ingin mencuba dim-sum di sana juga akan datang , biarpun saya di sini mengucapkan tahniah dengan restoran New Wong Kok Restaurant kerana berjaya menghasilkan dim-sum terbaik di bandar ni juga dan saya memberi lima bintang untuk restoran ni juga , masa beroperasi ialah pukul 7.00 AM - 2.30 PM dlm pada setiap hari Isnin hingga Ahad . Oleh tu jangan lepaskan peluang membawa famili dan kawan-kawan datang ke sini untuk menikmati dim-sum terbaik ni juga ...... 





New Wong Kok Restaurant ,

Lot 4 ,5 ,6 Jalan Kolam , 
Kota Kinabalu ,
88300 , Malaysia 


Tel : 0167101728

No comments:

Post a Comment

Kanak-Kanak Jadi Mangsa Korban Di Gaza

Hi , saya kembali ke dunia blog ni setelah lama saya berehat di sini , sebenarnya tujuan saya kembali ke sini ialah tentang serangan Israel ...